Saturday, July 16, 2011

Muzium sg.Lembing

Hari Jumaat baru ni,aku dan family berkesempatan melawat Muzium Sg Lembing.Pada mulanya,nak pergi air terjun sg.Pandan.Tapi memandangkan cuaca gelap,aku pun buat keputusan pergi ke muzium.Lagi pun,aku memang minat sangat kat tempat2 sejarah ni.Sungai lembing ni merupakan tempat tinggalan perlombongan bijih timah sekitar tahun 1930.Byk jugak tinggalan2 sejarah yang ada kat situ.Apa lagi,aku tak lepaskan peluang snap foto unuk koleksi aku.












Muzium ni asalnya banglo Mat Salleh zaman lombong bijih timah dulu.




sempat lgi snap foto ni.he he he





Boleh tahan jugak tinggi.Letih woo...











Izzah athirah..my daughter



my wife










































































Sorry,gambar terbalik.Ni merupakan terowong yang digunakan oleh pekerja lombong.Dalamnya dianggarkan 1000 kaki.Terowong nih telah ditutup kepada orang awam.Dikhuatiri boleh runtuh bila2 masa.


Zaman kecik2 dulu aku sempat lagi guna lampu kabait nih.


SCBA(self contain Breathing Apparatus)Alat ini digunakan sebagai sistem pernafasan yang membekalkan oksigen kepada pekerja lombong.


Sebahagian alat pengangkutan yg digunakan untuk mengangkut bijih timah daripada lombong.










mesin taip lama


kalau tak silap,ini kaunter machine.





Radio lama.


Bilik penginapan orang Inggeris.Bilik ini juga digunakan sebagai tempat penginapan sultan Abu Bakar semasa lawatan baginda ke tempat lombong ni.


Telefon lama.


Loudspeaker


Novel2 lama


Kipas lama


Aku rasa ini projector.








Telefon lama








Antara batu2 yang terdapat dalam lombong ni.














Model lombong.



















No comments:

Post a Comment